Bergen op Zoom gaat zich specialiseren in verhalen

BERGEN OP ZOOM – De stad Bergen op Zoom barst van de verhalen. Zowel verhalen over het verleden (markiezen & markiezinnen, Van Glymes, Anton van Duinkerken en de vele monumenten niet te vergeten) als verhalen over het heden en de toekomst (Biobased economy en de binnenstad). In 2017 wil de gemeente Bergen op Zoom dé storytellingstad van Nederland zijn. De stad kan zich onderscheiden door zich te specialiseren én uit te blinken in storytelling.

Op 14 december werd deze rol als storytellingstad in het Markiezenhof gepresenteerd, als de uitkomst van het cocreatie-traject Expeditie Catan. Zes maanden eerder staken ruim honderd expeditieleden als onverschrokken zeevaarders van wal na een startbijeenkomst in Stadsschouwburg de Maagd.

Het doel van Expeditie Catan is het toevoegen van een trekker voor de binnenstad, de invulling van het Markiezenhof en de monumenten en daaraan gelinkte evenementen. Expeditie Catan is een cocreatie van ondernemers, culturele stichtingen, inwoners, cultuurbedrijf, citymarketing en de gemeente. De Brede Aanpak Binnenstad is 2016 in het leven geroepen om de binnenstad toekomstbestendig te maken zodat het als belangrijke ecomonische motor kan blijven fungeren. Ook moet de leefbaarheid verder worden verbeterd en is het belangrijk dat cultuurhistorische en sociaal maatschappelijke waarden zich kunnen ontwikkelen.

Volgens Wethouder Van der Weegen is storytelling veel meer dan het vertellen of lezen van een verhaaltje. “Tekst/beeldcombinaties, video, videomapping, audio, virtual reality, augmented reality, gamification, dans, kunst, muziek, rap, minstreels, straattheater, poppenkast, live vertellers; dit is allemaal storytelling. Maar de basis vormt altijd een goed verhaal. Door Storytelling wordt een omgeving gecreeërd waarin het luisteren naar, beleven van, ontwikkelen en uiten (verbeelden, vertellen) van verhalen mogelijk is zodat je verhalen op de meest uiteenlopende manieren kunt beleven”, zegt de wethouder. “Dit concept doet recht aan het DNA van de Bergenaar en biedt mogelijkheden om bestaande activiteiten en verhalen met elkaar te verbinden.”

Verhalen kunnen verteld worden door middel van evenementen. Popmonument laat muzikanten op iconische erfgoedlocaties in Bergen op Zoom optreden. Afgelopen jaar lieten zij tevens vijf lokale kunstenaars animaties maken in het thema en verhaal van de deelnemende erfgoedlocaties.

Koen Oosterwaal van Starterscentrum WestBrabant liet tijdens de inspiratieavond in het Markiezenhof sprekende voorbeelden zien van manieren waarop ondernemers een verhaal kunnen vertellen om op die manier de klanten te boeien.

Het Markiezenhof wordt een verhalenpaleis, met verschillende functies die samenhangen met storytelling. In het voorjaar 2017 komt er een toerismepoort in het Markiezenhof: de VVV in combinatie met een cultuurbalie. Hier wil men niet alleen informeren, maar ook inspireren. Hierdoor ontstaat een ‘knooppunt’ voor de eigen bewoners én bezoekers in de stad én regio (Brabantse Wal). Voor de herinrichting van het Markiezenhof wordt een plan van aanpak opgesteld. Er komt een story academie en een story lab. Daar wordt het ambacht van storytelling vorm gegeven en wordt gestart met het realiseren van verschillende verhaallijnen.

20161215-boz-storytellingcity-05
Peter van der Graaf en Jesse van Tetterode
20161215-boz-storytellingcity-04
Nick Franken vertelt een verhaal
20161215-boz-storytellingcity-02
Merijn Sitsen van Popmonument
20161215-boz-storytellingcity-03
De leeszaal wordt een VVV-kantoor om te informeren en inspireren
20161215-boz-storytellingcity-01
Koen Oosterwaal en wethouder Arjan van der Weegen in gesprek over storytelling
20161215-boz-storytellingcity-06
Andries Boer en Ro Koster lichten het concept toe

Advertentie